وظایف منتظران امام رمان (عج)

این تحقیق، به بیان وظایف منتظران امام عصر (عجل¬الله تعالی فرجه الشریف) پرداخته است. در این تحقیق تکالیف معرفتی، فردی و اجتماعی بیان شده است. از اهمیت این موضوع همین بس که، انتظار مسأله¬ای است که همه¬ی ادیان جهان به نوعی به دنبال آن بوده و هر کدام برای خود توجیهی را صحیح شمرده¬اند و در نظرات شیعیان و سنّیان اختلافات زیادی دیده می¬شود و بالاخص که در میان شیعیان هم اتفاق نظر نبوده و بعضی برای زمان غیبت وظیفه¬ای بر نشمرده¬اند و فقط و فقط، انتظار صرف و سکوت را مطرح کرده¬اند و بعضی کمی پا را فراتر گذاشته و خودسازی درونی را بیان کرده¬اند و گروهی علاوه بر خودسازی و پاکسازی درونی، اصلاح جامعه را مطرح کرده¬اند و از آن جایی که این مسأله به اصول مسائل اعتقادی گره خورده است، لازم دیده شد پیرامون آن تحقیقاتی به عمل آورده شود. هدف از این تحقیق شناخت وظایف در عصر غیبت می¬باشد تا افراد با شناخت وظایف و عمل به آن¬ها زمینه¬ی ظهور آن منجي گیتی را فراهم نمایند. برخی از سؤالاتی که در این تحقیق طرح و پاسخ داده شده¬اند عبارتند از: وظایف منتظران در راستای فراهم ساختن زمینه¬های ظهور چیست؟مهم¬ترین وظیفه¬ی اجتماعی در دوران غیبت چیست؟
این تحقیق به روش توصیفی نوشته شده است و با بهره¬گیری از کتاب¬ها و منابع دینی نوشته شده، که می¬توان از جمله ی این کتاب¬ها به بحارالانوار، اصول کافی، مکیال المکارم و امام مهدی(علیه السلام)موجود موعود اشاره کرد. پیرامون این موضوع کلیّاتی بیان شده، مبانی و مفاهیم انتظار مطرح گردیده است. برخی وظایف معرفتی که در این جا بیان شده عبارتند از:وجوب شناخت امام زمان(علیه السلام) و آثار وجودی ایشان در دوران غیبت و همچنین وظایف فردی از قبیل: توبه، تهذیب نفس، انتظار فرج و… مطرح گردیده است.و به دنبال آن به وظایف اجتماعی پرداخته شده است، که مهم¬ترین آن ها تشکیل حکومت اسلامی است.
می توان نتیجه گرفت که؛ عامل اصلی غیبت امام (علیه السلام) گناه کردن و ترک واجبات الهی توسط شیعیان است و اهتمام جدی به مسائل جامعه یکی از مهم ترین تکلیف های مردم در هر برهه ای از زمان است.
واژگان کلیدی در این تحقیق عبارتند از: شیعیان و معرفت.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.