*زینت خانه مهتاب به دنیا آمد*زینب (سلام الله علیها) حضرت ارباب به دنیا آمد*

*بیانات مقام معظم رهبری امام خامنه ای( مدظله العالی) پیرامون شخصیت حضرت زینب کبری (سلامالله علیها): 

هنگامی که حضرت زینب(سلام الله علیها) تولّد یافت، مادرشان حضرت فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) او را نزد پدرش حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) آورده و عرض کرد: نام این مولود را بگذار. حضرت علی (علیه السلام) فرمودند: من بر پیغمبر (صلی الله علیه وآله) سبقت نمی‌گیرم ….. حضرت فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) طفل تازه به دنیا آمده را نزد پدر بردند که نام او را بگذارد. جبرئیل نازل شده، سلام به رسول‌خدا (صلی الله علیه وآله) رساند و گفت: نام این مولود را “زینب” بگذار و این نامی است که خدای تبارک و تعالی اختیار فرموده. آن‌گاه پیغمبر(صلی الله علیه وآله) را از مصائبی که بر حضرت زینب (سلام الله علیها) وارد می‌شود آگاه نمود. رسول خدا (صلی الله علیه وآله) گریان شده و فرمودند: “هر کس بر زینب (سلام الله علیها) گریه کند اجر و ثوابش مانند کسی است که بر برادرانش حضرت امام حسن (علیه السلام)و حضرت امام حسین(علیه السلام) گریه نموده باشد”
مادران شهید
من مادران شهدائى را زیارت کردم که بجد و با صدق واقعى میگفتند اگر ما ده تا فرزند هم داشتیم، حاضر بودیم در راه خدا بدهیم؛ دروغ نمی گفتند. من مادران و پدرانى را ملاقات کردم که احساس عزت و افتخار میکردند، به خاطر اینکه فرزندانشان در راه خدا شهید شدند. البته حق هم با آنهاست، عزت و افتخار است؛ همان طورى که عمه‌ى ما زینب کبرى‌ (سلام الله علیها) فرمود: “ما رأیت الّا جمیلا"؛جز زیبائى ندیدم. حادثه‌ى کربلا چیز کوچکى است؟ این چشم خدابین، از این حادثه، از این خونهاى ریخته شده، از این مصیبت سنگین، یک حقیقت زیبا مشاهده می کند؛ “ما رأیت الّا جمیلا". من خانواده‌هاى بسیارى را دیدم که همین احساس زینب کبرى‌ در آنها هم بود؛ آنها هم میگفتند: “ما رأینا الّا جمیلا". اینهاست که به یک ملت اقتدار می دهد؛ اینهاست که اعتماد به نفس را در یک ملت به وجود مى‌آورد؛ اینهاست که تهدیدهاى قدرت هاى مادى دنیا، عربده‌هاى مستانه‌ى دولتهاى متجاوز و مستکبر دنیا دل آنها را نمی لرزاند.
روز پرستار معنای خاصی دارد…
در جمهورى اسلامى روز پرستار را با ولادت حضرت زینب کبرى‌ (سلام اللَّه علیها) برابر قرار داده‌اند؛ این هم معناى بزرگى دارد. زینب کبرى‌ یک نمونه‌ى برجسته‌ى تاریخ است که عظمت حضور یک زن را در یکى از مهمترین مسائل تاریخ نشان میدهد. اینکه گفته میشود در عاشورا، در حادثه‌ى کربلا، خون بر شمشیر پیروز شد - که واقعاً پیروز شد - عامل این پیروزى، حضرت زینب بود؛ والّا خون در کربلا تمام شد. حادثه‌ى نظامى با شکست ظاهرى نیروهاى حق در عرصه‌ى عاشورا به پایان رسید؛ اما آن چیزى که موجب شد این شکست نظامىِ ظاهرى، تبدیل به یک پیروزى قطعىِ دائمى شود، عبارت بود از منش زینب کبرى‌(سلام الله علیها)؛ نقشى که حضرت زینب (سلام الله علیها)بر عهده گرفت؛ این خیلى چیز مهمى است. این حادثه نشان داد که زن در حاشیه‌ى تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخى قرار دارد. قرآن هم در موارد متعددى به این نکته ناطق است؛ لیکن این مربوط به تاریخ نزدیک است، مربوط به امم گذشته نیست؛ یک حادثه‌ى زنده و ملموس است که انسان حضرت زینب کبرى‌ (سلام الله علیها)را مشاهده میکند که با یک عظمت خیره‌کننده و درخشنده‌اى در عرصه ظاهر میشود؛ کارى میکند که دشمنى که به حسب ظاهر در کارزار نظامى پیروز شده است و مخالفین خود را قلع و قمع کرده است و بر تخت پیروزى تکیه زده است، در مقر قدرت خود، در کاخ ریاست خود، تحقیر و ذلیل شود؛ داغ ننگ ابدى را به پیشانى او میزند و پیروزى او را تبدیل میکند به یک شکست؛ این کارِحضرت زینب کبرى‌(سلام الله علیها) است. حضرت زینب (سلام اللَّه علیها) نشان داد که میتوان حجب و عفاف زنانه را تبدیل کرد به عزت مجاهدانه، به یک جهاد بزرگ.
همان لحن پدرشان حضرت  امیرالمومنین(علیه السلام)
خطبه‌ى فراموش نشدنى حضرت زینب کبرى‌ (سلام الله علیها)در بازار کوفه یک حرف زدن معمولى نیست، اظهارنظر معمولى یک شخصیت بزرگ نیست؛ یک تحلیل عظیم از وضع جامعه‌ى اسلامى در آن دوره است که با زیباترین کلمات و با عمیق‌ترین و غنى‌ترین مفاهیم در آن شرائط بیان شده است. قوّت شخصیت را ببینید؛ چقدر این شخصیت قوى است. دو روز قبل در یک بیابان، برادر او را، امام او را، رهبر او را با این همه عزیزان و جوانان و فرزندان و اینها از بین برده‌اند، این جمع چند ده نفره‌ى زنان و کودکان را اسیر کرده‌اند، آورده‌اند در مقابل چشم مردم، روى شتر اسارت، مردم آمده‌اند دارند تماشا میکنند، بعضى هلهله میکنند، بعضى هم گریه میکنند؛ در یک چنین شرائط بحرانى، ناگهان این خورشید عظمت طلوع میکند؛ همان لحنى را به کار میبرد که پدرشان حضرت  امیرالمؤمنین (علیه السلام)بر روى منبر خلافت در مقابل امت خود به کار میبرد؛ همان جور حرف میزند؛ با همان جور کلمات، با همان فصاحت و بلاغت، با همان بلندى مضمون و معنا: “یا اهل الکوفه، یا اهل الغدر و الختل»؛ اى خدعه‌گرها، اى کسانى که تظاهر کردید! شاید خودتان باور هم کردید که دنباله‌رو اسلام و اهل‌بیت هستید؛ اما در امتحان اینجور کم آوردید، در فتنه اینجور کورى نشان دادید. «هل فیکم الّا الصّلف و العجب و الشّنف و الکذب و ملق الاماء و غمز الاعداء"؛ شما رفتارتان، زبانتان با دلتان یکسان نبود. به خودتان مغرور شدید، خیال کردید ایمان دارید، خیال کردید همچنان انقلابى هستید، خیال کردید همچنان پیرو حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام)هستید؛ در حالى که واقع قضیه این نبود. نتوانستید از عهده‌ى مقابله‌ى با فتنه بربیائید، نتوانستید خودتان را نجات دهید.
حوادث پی در پی
حضرت زینب (سلام اللَّه علیها)، هم در حرکت به سمت کربلا، همراه امام حسین(علیه السلام)؛ هم در حادثه‌ى روز عاشورا، آن سختى‌ها و آن محنتها؛ هم در حادثه‌ى بعد از شهادت حسین‌بن‌على (علیه‌السّلام)، بى‌سرپناهى این مجموعه‌ى به جا مانده‌ى کودک و زن، به عنوان یک ولىّ الهى آنچنان درخشید که نظیر او را نمیشود پیدا کرد؛ در طول تاریخ نمیشود نظیرى براى این پیدا کرد. بعد هم در حوادث پى‌درپى، در دوران اسارت زینب، در کوفه، در شام، تا این روزها که روز پایان آن حوادث است و شروع یک سرآغاز دیگرى است براى حرکت اسلامى و پیشرفت تفکر اسلامى و پیش بردن جامعه‌ى اسلامى. براى خاطر همین مجاهدت بزرگ، حضرت زینب کبرى (سلام اللَّه علیها) در نزد خداوند متعال یک مقامى یافته است که براى ما قابل توصیف نیست.
بنیانگذار حفظ حوادث
به نظر من بنیانگذار بناى حفظ حوادث با ادبیات و هنر، حضرت زینب کبرى‏ (سلام‏اللَّه‏ علیها) است. اگر حرکت و اقدام حضرت زینب(سلام الله علیها) نمیبود و بعد از آن بزرگوار هم بقیه‏ى اهل بیت (علیهم‏السّلام) - حضرت سجاد (علیه السلام)و دیگران - نمیبودند، حادثه‏ى عاشورا در تاریخ نمى‏ماند. بله، سنت الهى این است که این‏گونه حوادث در تاریخ ماندگار شود؛ اما همه‏ سنتهاى الهى عملکردش از طریق ساز و کارهاى معینى است. ساز و کار بقاى این حقایق در تاریخ این است که اصحاب سِرّ، اصحاب درد، رازدانان و کسانی که از این دقایق مطلع شدند، این را در اختیار دیگران بگذارند .
شکوه شخصیت
البته شخصیت حضرت زینب کبرى (سلام الله علیها)منحصر در بُعد غمگسارى و پرستارىِ آن بزرگوار نیست. حضرت زینب کبرى(سلام‏اللَّه‏ علیها) یک نمونه‏ کامل از زن مسلمان است؛ یعنى الگویى که اسلام براى تربیت زنان، آن را در مقابل چشم مردم دنیا قرار داده است. حضرت زینب کبرى (سلام الله علیها)داراى شخصیت چند بُعدى است؛ دانا و خبیر و داراى معرفت والا و یک انسان برجسته است که هر کس با آن بزرگوار مواجه میشود، در مقابل عظمتِ دانایى و روحى و معرفت او احساس خضوع میکند. شاید مهمترین بُعدى که شخصیت زن اسلامى مى‏تواند آن را در مقابل چشم همه قرار دهد - تأثیرى که از اسلام پذیرفته - این بُعد است. شخصیت زن اسلامى به برکت ایمان و دل سپردن به رحمت و عظمت الهى، آن‏چنان سعه و عظمتى پیدا مى‏کند که حوادث بزرگ در مقابل او، حقیر و ناچیز میشود. در زندگى حضرت زینب کبرى(سلام الله علیها)، این بُعد از همه بارزتر و برجسته ‏تر است.



*ولادت باسعادت حضرت زینب کبـری (سلام الله علیها) مبـــــــــــارک*

 

*صلوات*

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.