موضوع: "علمی و اموزشي"

علت بوي بد دهان روزه دار؟

بهترين عامل براي تندرستي و سلامت انسان روزه است زيرا روزه كار جهاز هاضمه را كم نموده و به اين دستگاه فرصت استراحت و تجديد قوا براي ادامه كار مي دهد

عضوي كه دائم مشغول كار است معده مي باشد بايد به او مقداري استراحت داد تا بتواند خود را بازسازي كند.معده يازده ماه كار مي كند و غذاهايي كه وارد آن مي شود گاهي فرصت هضم و جذب شدن را پيدا نمي كند.روزه اين فرصت را به او مي دهد تا بتواند غذاهاي مانده را جذب و هضم نمايد.لذا ديده مي شود شخصي كه زياد گرسنه مانده دهانش بدبو مي شود.اين نشان مي دهد غذاهايي كه در گوشه و كنار معده مدت ها باقي مانده در حال هضم هستند

رسول خدا صلوات عليه فرمودند:معده خانه وجايگاه هر نوع بيماري است و پرهيز سرچشمه همه داروهاست

                                                          يا علي

                    التماس دعا

عصبانيت

خشم و عصبانیت یکی از مشکلات زندگی است که همه ی ما کم و بیش با آن آشنا هستیم . در افراد مختلف درجه ی عصبانیت فرق می کند. انسان هایی که زود خشمگین می شوند و شدید بروز می دهند ، هم خودشان از آثار منفی رفتارشان رنج می برند ، هم اطرافیانشان . پس بهتر است هر کس تلاش کند تا این صفت را در خود کنترل نماید.

در قدم اول باید مشخص کنیم ریشه و علل خشم مان چیست؟اگر اطلاعات کافی درباره منشأ خشم و عصبانیت خود داشته باشید، بهتر می توانید آن را کنترل کنید. چنانچه بدانید ، چه چیزهایی شما را خشمگین می سازد، در صورت امکان یا از آنها اجتناب کرده یا تلاش می کنید پیشاپیش خود را برای واکنش مناسب آماده سازید، در نتیجه پاسخ های هیجانی خود را کنترل کرده و پاسخ های سازگارتری از خود بروز می دهید. ساختار بروز خشم زمانی را در نظر بگیرید که بر اثر حادثه ای خشمگین شده و خشم خود را کنترل نکرده اید؛ یعنی، با رفتار خاصی عصبانیت خود را به دیگران نشان داده اید. ساختار زیر به سادگی معرف «مسیر خشم» در وجود شما می باشد. در این حالت ابتدا عامل یا عواملی باعث تحریک هیجان ها شده، سپس احساسات را بیدار کرده و بعد از درک احساس خشم، بسته به میزان تحریک پذیری افراد، واکنش های خاص و متفاوتی بروز داده می شود. این واکنش می تواند از یک نگاه غضب آلود تا یک دعوای حسابی ادامه یابد.

عامل برانگیزاننده(محرک)← احساس خشم ← واکنش رفتاری

۱۱ روش براي تندرستي

پياده روي يكي از سالم ترين شيوه هايي است كه به راحتي مي توان به آن پرداخت. به گفته يك پزشك آمريكايي در برنامه سلامتي و فعاليت بدني، فعاليت بدني منظم در هفته، خطر افزايش مرگ و مير ناشي از عوامل بيماري زا و مرگ آور را كاهش مي دهد. برنامه روزانه پياده روي موجب تقويت قلب شما مي شود و به سلامتي بدن تان كمك مي كند و انرژي زا است. ولي بهتر است قبل از شروع هرگونه برنامه ورزشي تحت معاينه بدني كامل قرار گيريد و در مورد آن با پزشك خود مشورت كنيد. پزشك شما را راهنمايي مي كند تا برنامه ورزشي براساس سن و وضعيت سلامتي خود داشته باشيد و يا شما را به يك مربي ورزشي معرفي مي كند. اگر در قفسه سينه احساس درد مي كنيد، احساس ضعف يا گيجي داريد و يا موقع ورزش دچار تنگي نفس مي شويد فوراً ورزش كردن را متوقف كنيد و به نزد پزشك خود مراجعه كنيد.