موضوع: "خانواده سبز"

مسابقه باور و ایمان...

امروزه زن و مرد همدیگر را در غفلت جلو می برند. اگر مردی می خواهد گناه کند, زن قیامت را به او تذکر بدهد و اگر زنی می خواد گناه کند مرد, قیامت را به تذکر بدهد. زن و مرد نباید همدیگر را به سمت بی ایمانی بکشانند.

در زمان دفاع مقدس , روزی جوانی می خواست به جبهه برود؛ مادرش به او گفت که من تو را بزرگ کردم که عصای پیری من باش , آن جوان گفت: من می خواهم عصای قیامت تو باشم . جوان شهید شد و چند سال بعد هم مادر فوت کرد و مادر را در خواب دیدند که می گفت همین که من را در قبر گذاشتید , پسرم مرا به قصر برد و عصای قیامت من شد.

استاد , شاگرد , برادر , خواهر , زن و شوهر با یکدیگر مسابقه ایمان و باور بگذارند.

 

« حجة السلام محمد مهدی ماندگاری»

 


لقمه حلال...

حمایت از رهبری تا پای جان...

پیام حضرت فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) به منتظران آقا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در امروز چیست؟

 

حضرت آیت الله طبسی:  البته پیام حضرت فاطمة الزهراء‌(سلام الله علیها) فقط برای زنان نیست‌ ، برای کل مسلمین است، بلکه پیام ایشان به همه انسان هاست؛ که این پیام را می توانیم در لابه لای فرمایشات ایشان در خطبه فدکیه دریابیم.

پیام اوّلشان حفظ و حراست و حمایت از رهبری تا پای جان است.

پیام دوم ایشان توجه به مبانی و اصول اسلام است.

مواظب باشیم که به این تعالیم پشت نکنیم ، دهن کجی نکنیم و بدانیم که بی توجهی به تعالیم اسلام و پشت کردن به آنها

زمینه روی کار آمدن نا اهل هاست.

و نتیجه آن هم پرداخت هزینه های سنگینی مثل اهدای قربانی های فراوان است.

 

*صلوات*


دعا برای انسان راه را روشن می کند...

حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی) :

دعا برای انسان راه را روشن می کندٰ انسان را از سردرگمی و حیرت نجات می دهد، علاوه بر اینها دعا محتوای ذهن دعا کننده را برای مستمع و مخاطب واضح و آشکار می کند.

وقتی شما دعای کسی را گوش می دهید که با خداوند حرف می زند می توانید از دعای او ، از خواهش او کشف کنید که این چگونه انسانی است، حقیر است یا عظیم است، کوتاه بین است یا بلند نظر و بلند همّت است، مؤمن است یا مردد است،

دعاچیز عجیبی است…


«کتاب دعا از منظر حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(مدظلله العالی)-ص: 112»

 

*صلوات*


زمان چه جایگاهی دارد و فرصت چه قیمتی؟؟؟

گم کردن یک «ساعت مچی» کلی فکرت را پریشان کرده،‌ولی گم کردن یک «ساعت» از زمان عمرت چه؟؟؟؟


برای حسابگران دقیق، ساعت و روز و هفته و ماه ، معنا و مفهوم و ارزش و اعتبار بسیاری دارد. در جدول محاسبه تو «زمان» چه جایگاهی دارد و «فرصت» چه قیمتی؟

عمرتو، قیمتی تر از یک نوار ضبط صوت است. آیا هنگام ضبط یک صدا، سرود، سخنرانی، برنامه و درس ، خالی گذاشتن نوار را نوعی خسارت می بینی؟

چرا ! ولی ساعت ها و روزها متوالی را که همین طوری می گذرد ، بی آنکه در آنها ، علمی، تجربه ای، رشد، پیشرفتی، سودی به دست آوری ، چه؟

حرکت نوار کاست را می توانی با فشار دکمه ای متوقف کنی. حرکت نوار عمر را چطور؟

و این کلام حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) را به یادگار داشته باش و آن را سر لوحه برنامه ریزی های خود قرار بده که فرموده است : «شب  و روز ، در تو عمل می کنند، پس تو هم در شب و روز عمل کن .»

تاکی نشستن که «فرصتی مناسب» پیش آید؟!

فرصت ها را تو باید پدیدآوری ، آن هم با شناختن قدر لحظه ها و بهره بردن به بهترین شکل از «سرمایه عمر» برنامه ریزی را دست کم مگیر.

 

*استا جواد محدثی*

 


گوشه ای از نصایح لقمان...

1-اگر در کودکی خود را ادب کنی، در بزرگی از آن بهره مند می شوی.

2-از کسالت و تنبلی بپرهیز، بخشی از عمرت را برای آموزش قرار بده و با افراد لجوج ، گفتگو و جدل نکن.

3-به دنیا تکیه نکن و دل مبند و دنیا را به منزله پلی در نظر بگیر.

4-نمازت را در اوّل وقت بخوان ، نماز را حتّی در سخت ترین شرایط به جماعت بخوان.

5-اگر با تو مشورت کردند، دلسوزی خود را خالصانه به آنها اعلام کن. اگر از تو کمکی درخواست کردند، مساعدت کن و به سخن کسی که سنّ او بیشتر از توست، گوش فراده.

 

« کتاب دقایقی باقرآن -صفحات:158-159-حجه السلام محسن قرائتی »

 


تنفس بهتر با خوردن این میوه ها

پیوند: http://www.salamatestan.com

بر اساس تحقیقات جدید انجام شده، مصرف دو عدد سیب در هفته احتمال ابتلا به اسم را کاهش داده و باعث بهبود عملکرد شش ها می شود.

صفحات: 1· 2

عوارض جلوه گري زنان

تبرج و جلوه گيري زنان در جامعه موجب پديد آمدن نابهنجاري هاي رفتاري و فروپاشي خانواده ها مي شود از اين روست كه قرآن بر زنان واجب كرده كه هنگام رو به رو شدن با مردان بيگانه و نامحرم از خودنمايي و تبرج و به چشم آمدن، خودداري ورزند. (نور آيه 60 و احزاب آيه 33)

زناني كه خود را مي آرايند و به آرايش تبرجي و خودنمايي درمي آيند امنيت اخلاقي جامعه را با دشواري و مشكل مواجه مي سازند. زنان با اين گونه رفتار و در چشم آمدن موجب مي شوند كه مردان به سوي ايشان كشيده شوند و خانواده ها با بحران و اختلافات دروني مواجه گردند.

اين دسته از زنان با خودنمايي خود مردان بيمار دل را به تحريك و انعطاف مي كشانند و موجب مي شوند مردان در پي تعرض و اذيت و آزار آنان برآيند.

براي حفظ امنيت اخلاقي جامعه و مصونيت يابي زنان از تعرض و تجاوز و آزار بهترين راه آن است كه به آموزه هاي قرآني عمل كرده و اعتدال و ميانه روي در جامعه رفتار نمايند

راهكارهاي قرآن براي مصونيت يابي زنان

قرآن براي آن كه جلوي تعرض و تجاوز مردان به زنان را بگيرد در شكل چند آموزه دستوري به مردان فرمان مي دهد كه چشم خويش را از نامحرمان و زنان فرو بندند. فرو بستن چشم و غض بصر به معناي آن است كه مردان تحت تاثير زنان قرار نگيرند، زيرا مردان به ديدن وسوسه مي شوند و قلب هاي بيمار دلان تحت تاثير اين تحريك عواطف و احساسات به سوي زنان گرايش مي يابد و متعرض آنان مي شود. دستور ديگري كه قرآن براي حفظ و حمايت زنان بيان مي كند، مرتبط به خود آنان است. بطوري كه از آنها مي خواهد براي حفظ و مصونيت خود از تعرض ديگران خود را بپوشانند و حجاب و پوشش را به گونه اي مراعات كنند كه شناخته نشوند. سومين دستوري كه در اين باره مي دهد مربوط به مساله تبرج و خودنمايي است. از زنان مي خواهد كه از نوعي پوشش و يا ابزار زينتي و آرايشي استفاده نكنند كه آنان را همانند برج در چشم آورد و از هر سوي قابل توجه باشند.

 زني كه خود را مي آرايد به گونه اي كه از همه جا قابل رويت است، مورد تعرض و ايذا و آزار ديگران قرار مي گيرد و مردان به صداي تبرج زينت ها و يا آرايش و پوشش هاي جلوه گر آنان به سوي آنها كشيده مي شوند. اين گونه است كه مورد اذيت و آزار قرار مي گيرند و آرامش و امنيت آنان با خطر مواجه مي شود. قرآن بيان مي دارد كه نوعي از آرايش و تبرج در جاهليت وجود داشته است كه زنان با چنين نمايشگري و خودنمايي، وارد كوي و برزن مي شدند و همواره مورد تعرض مردان قرار مي گرفتند. براي رهايي و مصونيت يابي، بر زنان است كه از اين گونه تبرج و خودنمايي پرهيز كنند. (احزاب آيه 32 و آيه 33) زنان گاه زينت هايي را در زير پيراهن و جامه هاي خويش مي پوشيدند ولي اين زينت آلات به شكلي بود كه هرگاه جامه هاي آنان كنار مي رفت از زير جامه جلوه گري خاصي داشت.

 بنابراين بر زنان است كه اين قبيل زينت آلات را به گونه اي بپوشند كه به چشم نيايد تا جلوه گيري كند و چشم مردان را خيره سازد. (نور آيه 60) اين مساله خودنمايي و در چشم آمدن زنان آن چنان مهم و اساسي است كه خداوند شرط بر گرفتن حجاب كامل از سوي زنان سالخورده كه نوميد از زناشويي هستند و ديگر قابليت زناشويي را ندارند اين قرار داده كه در هنگام بيرون آمدن از خانه ها خود را به زينت تبرج، آرايش نكنند (نور60.)

زن و مسؤولیتهای اداری

ابن حزم معتقد است که اصل، مجاز بودن زن در تصدی کارهاست.زن از تصدی کاری ممنوع نیست مگر آن که نصی در جلوگیری او وارد شده باشد، مانند: امامت و رهبری کلی مسلمین، عین عبارت او این است: (11) و جایز است که زن متصدی حکومت گردد، و این قول ابو حنیفه است، و از عمر بن الخطاب روایت شده که او زنی از قوم خود را به نام (شفاء) به تصدی بازار گماشت.و اگر گفته شود که رسول خدا (ص) فرمود: (هرگز رستگار نشوند مردمی که کار خود را به زن بسپارند) می گوییم که این مطلب را رسول خدا (ص) در باره حکومت عمومی که همان خلافت است فرموده اند، و دلیل جایز بودن، قول آن حضرت است که: زن مسؤول است در مورد مال شوهرش و مسؤول است نسبت به زیر دستان خود.مالکیان جایز دانسته اند که زن وصی و وکیل باشد، و کسانی که زن را از تصدی در امور منع کرده اند، نصی ذکر نکرده اند که زن می تواند در پاره ای امور تصدی پیدا کند. طبری معتقد است که بطور کلی جایز است که زن حاکم و قاضی بشود، غیر از ولایت کلی و رهبری مسلمین با پیروی از نصی که وارد شد.پس اصل این است که هر کسی که به فیصله دادن بین مردم، حکمرانی او جایز است، مگر آنچه که به اجماع استثناء شده و آن رهبری کلی مسلمین است. ابو حنیفه معتقد است که جایز است که زن قاضی بشود در مورد مسائل مالی بتنهایی، بخاطر حمل بر شهادت زن در اموال که جواز آن در قرآن کریم آمده است: «و از دو شاهد مرد شهادت بگیرد، پس اگر دو مرد نبود پس یک مرد و دو زن از گواهانی که بشهادتشان راضی هستید، که اگر یکی از آنان فراموش کند دیگری او را یادآور گردد» (12). عموم فقهاء معتقدند که مرد بودن شرط است در تصدی کارها و صحت قضاوت و از این شرط مستثنی نیست، مگر آنچه با نص استثناء شده باشد، و شرط مرد بودن به خاطر حمل کردن بر رهبری عمده مسلمین است، زیرا بین گسترش دایره کار و یا محدود بودن آن، در مواردی که مربوط به حکمت و مصلحت این شرط است فرقی نیست. (13) کسی که جایز می داند زن متصدی کار قضاوت بشود، بطور عام جایز نمی داند، زیرا نهی شده است که قاضی در حالی که مریض است، بقضاوت بپردازد.دوران بارداری زن خود نوعی بیماری است، همان طوری که انواع مشاغل دیگر هم هست که با زن متناسب نیستند، مانند کارهایی هم که اقدام به آنها خطرناک است، مانند کار کردن زن در شب، و داشتن مشاغل نظامی و کارهای پلیسی و…علاوه بر اینها، کارهایی هم وجود دارد که برای زنی جایز است و برای دیگری جایز نیست.زنی که شوهر و فرزندان، وقت او را نمی گیرند ممکن است کارهایی برای او جایز باشد که برای زنی که دارای مسؤولیت شیر دادن و تربیت فرزندان و خانه و شوهر است جایز نباشد.کارهایی هم وجود دارد که فکر دور اندیش زنانه به اجتناب از انجام آنها پی می برد، چه مجرد باشد و چه متأهل، مانند منشیگری مخصوصا برای مردی جوان و یا مشاغلی که عرفا به شیک پوشی و ارتباط زیاد با مردی همراه باشد.این کار، برای دور اندیشی و پرهیز از لغزش است، بنابر این متفکرین موقعی که به زن اجازه داده اند که کار کند، از طرف دیگر اصولی اخلاقی و اجتماعی وضع کرده اند تا در عمل، خود را نشان دهد.( منابع مقاله: زندگی اجتماعی از دیدگاه اسلام، شلبی، احمد؛)

زن در جامعه

چقدر آرزو می کنم که زن مسلمان به تاریخ زن در مشرق زمین و مغرب زمین توجه و دقت نماید، تا پی ببرد که زن در هند و در آیین بودا، در آتن، و در دوره جاهلیت عرب، در زمان قدیم، درنظر عبادتگاههای کاتولیکی و در اروپای قرون وسطی چگونه بوده است، و سپس از حقوقی که اسلام برایش مقرر داشته است آگاه شود. اگر اینها را بررسی کند، بطور مسلم آگاه می شود که زن در گذشته، نوعی بیماری مسری و جنس بنجل و تلختر از مرگ، و موجودی درجه دوم به شمار می رفته است، به وجود آمده است تا به مرد بهره بدهد و تابع مرد باشد، زن در دوران گذشته نه حقی در زندگی خوب داشت و نه سهمی از ارث می برد. (1) زن پس از این بررسیها، به موقعیتی که اسلام برای زن وضع کرده و حقوقی را که برای او تعیین کرده، بطور مسلم پی می برد.بدون شک، اسلام اصول و پایه های زندگی نوین را برای زن وضع کرده و این اصول را افزایش و توسعه می دهد.برای زن حقوقی قائل شده است که تمدنهای غربی قائل نبوده اند مگر در این قرن و حتی در این قرن هم قائل نیستند.این حرفی نیست که بطور بی اساس و مبالغه گفته شود و تنها حقیقتی است که اطلاع پیدا کردن به آن هم مشکل نیست، زیرا زنان مسلمان از آغاز طلوع اسلام از این حقوق پیوسته بهره مند شده اند.تمدنی در دنیا نیست که بتواند با تمدن اسلام در این مورد رقابت کند.ولی بعضی از زنان را سیستمها و جهتهای جدید شیفته می سازد، از باب مثال در مورد لباس مد، بسیاری از زنان را به خود جذب می کند، بدون این که خود فکر کنند.شخص عاقل این کار را ضعفی درباره زن می داند، زیرا زن با این عمل اختیار را به دست گروهی که در پشت پرده اند می سپارد، آنان که طراحان لباسها و یا مدها نامیده می شوند.آنان طبق تمایلات خودشان برای زنان طراحی می کنند، و زنان هم پیروی می کنند، مثل این که آنان را به راهی سوق می دهند و می برند.با یک نگاه ساده باین مد سازی، آنرا متناقض می بینیم، زیرا یک بار مد بلند و یکبار مد کوتاه را انتخاب می کنند.طراح برای مرتب کردن موی سر طریقه ای پیشنهاد می کند و سپس از آن نحوه برمی گردد، پس از زمانی دوباره آنرا عرضه می کند.این موضوع حاکی از این است که طراح بدون هدف و بینش عمل می کند.اسلام حقوق دیگری نیز (2) به زنان عطا کرده است که شایسته است تعلیمات اخلاقی آن را دستاویز خود قرار دهند، آن گاه خواهند فهمید که اسلام برای زنان همه خوبیها را می خواهد، بلکه متوجه خواهند شد که اسلام از جنسیت و حالت زنانگی آنان و آنچه طبیعت آنان اقتضا می کند از زیبایی و خوبی، غافل نیست.اسلام از زنان محافظت و نگهداری می کند تا طبیعت زنان آنان پر بار و زیباییشان محفوظ بماند. محقق عیب می داند که زن خود را در مسیر بادها رها سازد و به هر صدا و ندایی جواب مثبت بدهد.بیشترین کسانی که مورد تأسی زنان قرار می گیرند ستارگان سینما و طراحان لباس هستند، و حال آن که حق زن است که خود الگوی خود را انتخاب کند و هر چیزی را با عقل خود بررسی کند، قبل از آن که از آن تقلید کند.اگر این کار را بنماید ارتباطش با اسلام بیشتر می شود، و هر چه را که نیاز دارد، در آن پیدا می کند.مشاهده می شود که طراحان لباس و مد سازان برای مردان طراحی نمی کنند مگر در کمترین حد آن، این کار به این دلیل است که مردان بیشتر از زنان تعقل می کنند و بآسانی هر طرحی را نمی پذیرند.در این جا بررسی می کنیم بعضی از مواردی را که گاهی زن بواسطه آنها از اسلام دور می شود. (منابع مقاله: زندگی اجتماعی از دیدگاه اسلام، شلبی، احمد؛)